WIA-aanvraag en bezwaar

Deskundige ondersteuning bij complexe WIA-trajecten

Als een medewerker na bijna twee jaar ziekte nog niet (volledig) aan het werk is, komt hij of zij mogelijk in aanmerking voor een WIA-uitkering. De WIA-aanvraag is een cruciaal moment waarin alles moet kloppen: van de re-integratie-inspanningen tot het medische en arbeidsdeskundige dossier. Radmer begeleidt werkgevers én werknemers bij dit traject. Ook bij bezwaar of herbeoordeling staan we klaar met specialistische ondersteuning.

Wat is de WIA?

WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Na 104 weken ziekte beoordeelt UWV of een medewerker (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is. De uitkering kan vallen onder:

Een goede aanvraag voorkomt vertraging, fouten of afwijzingen — en daarmee ook financiële gevolgen zoals loonsancties.

Zo werkt de WIA-aanvraag bij Radmer

01.

Dossiercontrole
We checken of het re-integratieverslag compleet en onderbouwd is.

02.

Aanvraagvoorbereiding
We helpen bij het correct en volledig invullen van de aanvraag en geven uitleg over het proces.

03.

Voorbereiding UWV-keuring
We bereiden je medewerker voor op het gesprek met de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige van UWV.

04.

Nazorg en advies
We bespreken de beschikking van UWV met jou en je medewerker en geven advies over vervolgstappen.

05.

Bezwaar of herbeoordeling (indien nodig)
Bij een onjuiste beslissing ondersteunen wij bij het opstellen en indienen van bezwaar.

Waarom is goede begeleiding belangrijk?

Het WIA-proces is complex en foutgevoelig. Radmer ondersteunt met:

Zo verklein je de kans op fouten, onnodige afwijzingen of financiële risico’s voor jouw organisatie én je werknemer.

Wat als jij of jouw medewerker het niet eens is met de WIA-beschikking?
Dan kunnen wij helpen met het opstellen en onderbouwen van een bezwaarschrift.

Laat het WIA-traject niet onnodig ingewikkeld worden

Wij zorgen dat alles klopt — vóór, tijdens en na de aanvraag.